Temat: Jaka jest dzisiaj pogoda?
Cele: Wdrażanie dzieci do systematycznej pracy: zachęcanie do świadomej obserwacji.
otaczającego świata.
Rozwijanie ekspresji muzycznej i ruchowej.
Jaka jest pogoda?- będziemy dziś badać pogodę.
. Najpierw jednak musimy dowiedzieć się kilku rzeczy…
Sprawdźmy na początek jak powstają chmury. Zapraszam do zrobienia małego eksperymentu. Będą nam potrzebne kostki lodu, gorąca woda, miska i sitko.
Nasza Ziemia jest niezwykła. Bóg pięknie ją dla nas stworzył. Pomyślał o wszystkim. Wiecie, że są różne rodzaje chmur? Takie które chronią nas przed słońcem, takie które niosą deszcz a nawet burzę.
Myślę, że wiemy już sporo o chmurach i deszczu. Teraz czas na wiatr.
Porozmawiajmy o wietrze.
− Po czym poznajemy, że wieje wiatr?
− Czy wiatr zawsze jest zimny?
− Jak możemy określić, skąd wieje wiatr?
Dla określenia kierunku wiatru wykonamy takie zadanie . Wykorzystamy rurkę do napojów lub jakiś patyk. Potrzebne też będą paski bibuły lub woreczek. Przymocujmy to do naszego patyka. Sprawdźmy, z którego kierunku wieje wiatr. Aby to zrobić musimy wyjść na podwórko. Podnieście patyk do góry i zobaczcie, w którą stronę odchyla się bibuła, albo woreczek
Wniosek? Wiatr wieje z przeciwnego kierunku niż ten, w którym wychyla się bibuła.
Starsze dzieci 5 letnie już znają kierunki prawo, lewo to utrwalimy i przećwiczymy sobie
Wiatr może wiać bardzo delikatnie, ale i gwałtownie; w zależności od tego różnie go nazywamy.
Mamy bryzę – lekki wiatr od morza;
wichurę – wiatr wiejący bardzo silnie;
huragan, który wyrywa drzewa z korzeniami, zrywa dachy domów, powoduje, że morze wdziera się w głąb lądu (sztorm).
Tornado, najniebezpieczniejsze zjawisko, pojawia się w postaci trąby
powietrznej poruszającej się z wielką szybkością i niszczącej wszystko na swojej drodze.
Oglądając filmik nazwij przykładowe zjawiska pogodowe.
Pozostała nam jeszcze temperatura powietrza.
− Kiedy najczęściej jest ciepło na dworze?
− Za pomocą czego możemy określić, czy jest ciepło, czy jest zimno?
− Do czego służy termometr?
Obejrzyjmy termometr zaokienny, jeśli macie.
Obejrzyjcie zapowiedzi meteorologiczne.
Możecie też pobawić się w prezentera pogody. Ciekawa jestem kto się zdecyduje?
Dla chętnych zagadki o pogodzie.
Posłuchajcie piosenki, poruszaj się rytmicznie, skacząc, tupiąc, maszerując na zmianę.
https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ
Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej
http://scholaris.pl/resources/run/id/52123
Czynniki pogody gra online
http://scholaris.pl/resources/run/id/49337
Wykonaj zadanie
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/marcowapogoda2.jpg
Sprawdź swoją pamięć
http://scholaris.pl/resources/run/id/49346
Zadanie dla chętnych – poćwicz dodawanie do 10
http://bystredziecko.pl/karty-pracy/matematyka/dodawanie/dodawanie-10-tecza-013-kolor.pdf
Zapraszam do zabawy na podwórku. Zaobserwujcie pogodę , zwróćcie uwagę na temperaturę, zachmurzenie, wiatr.
Na dziś to koniec, myślę że, potrafisz już sam określić dzisiejszą pogodę. Możesz narysować rysunek o niej, tak jak potrafisz. Do zobaczenia.