Temat kompleksowy: Na łące.
Temat: Majowa łąka.
Cele : Uwrażliwienie na piękno w okresie wiosny na przykładzie łąki.
Aktywne słuchanie dzięki udostępnionym słuchowiskom, bajkom i filmom.
1.Dzień dobry witam Was kochane dzieci, jak minął weekend mam nadzieję ,że jesteście wypoczęci i chętni do pracy. Przed nami kolejny tydzień nauki poprzez internet. W tym tygodniu poznamy bliżej środowisko jakim jest łąka. Tym razem zaczniemy od kilku ćwiczeń.
Zaproś do zabawy mamusię, tatusia, rodzeństwo, wykorzystaj poniższy zestaw zabaw.
2. Kilka słów wstępu do tematu, któremu się w tym tygodniu bliżej przyjrzymy. Łąka to jest taki teren porośnięty trawami, kwiatami i innymi roślinami. Jest zbiorowiskiem różnorodnych roślin i zwierząt. Teren taki bywa dwa razy w roku koszony lub wypasany przez bydło. Przekonajcie się na podstawie filmiku jak pięknie wygląda.
3. Słuchanie piosenki.
Pytania do piosenki.
− Kto przybył na łąkę?
− Co zaczęło się dziać na łące, kiedy przyszła wiosna?
− Co to znaczy, że świerszcz stroi skrzypce?
− Wymień mieszkańców łąki, o których jest mowa w piosence.
4. Rozwiąż poniższe zagadki, skup się, zapamiętaj mieszkańców łąki.
Ile zapamiętałeś, podpowiem Ci (osa, żaba, mrówka, motyl, komar, ważka, biedronka, pająk, ślimak). Podziel ich nazwy na sylaby, który wyraz jest najdłuższy, najkrótszy? Na jaką rozpoczynają się literę?
4. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Zabawa w chowanego”
Za lasem płynie strumyk, za strumykiem
rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa i stokrotki o biało-żółtych
kwiatach. I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin.
Pewnego
dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w
chowanego.
– Jeden, dwa, trzy… – mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i
rozejrzała się dookoła. – Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie. Po chwili
wykrzyknęła radośnie: – Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza!
Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód. Coś takiego! Żabki
tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych
tak samo zielone jak żabka.
„To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni,
a potem na kolejny.
O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe
skrzydełka. – Mam cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię!
Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła się z odkrycia.
– I hop! – biedroneczka usiadła na listku koniczyny.
„Znowu nic?” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu
konika polnego. – Zdawało mi się – westchnęła, jednak już po chwili uśmiechnęła
się szeroko. „Cytrynka na pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i
ruchliwszy od żabki” – pomyślała.
Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor
przyciągnął jej uwagę. – Jest! Widzę cię, motylku! Już po chwili siedziała na
płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące podobnych. Czy
któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie. – Żabka, konik polny i
motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana biedronka.
Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili. – Mylisz
się, biedroneczko – odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na
łące. Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej
trawy. Niełatwo też wypatrzyć żółtego motyla, gdy łąka żółci się od
kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed
niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot z
odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych
liści. – To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki:
żabka i konik polny. – Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i
wyfrunął z kępy żółtych jaskrów. – Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie
znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się dobrze. Żabka i konik polny też.
Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć
kryjówkę? Dookoła tyle zieleni. Czerwona biedronka w czarne kropki będzie
widoczna z daleka. Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha
Ada. Usiadła na skraju łąki, żeby odpocząć. Miała na sobie czerwone spodenki w
czarne kropeczki. Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. – Lecę –
powiedziała sobie. Skrzydełka, choć małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła
leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i… znikła. A może wciąż tam
siedzi. Jak myślicie?
5. Rozmowa na temat opowiadania.-rodzic pyta:
− W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i
motylek cytrynek?
− Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?
− Co to jest barwa ochronna?
Ubarwienie ochronne
czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego
zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt, takich
jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.
6. Zobacz jak wyglądają rośliny łąkowe, wyjdź z mamą na łąkę pooglądaj rośliny, owady, kwiaty powąchaj jak pięknie pachną, odetchnij świeżym powietrzem.
6. Opowiedz, co dzieje się na łące (poniższy obrazek)
8. Dla chętnych dzieci zadanie dodatkowe (dzieci 5 letnie)
„Jakiej brakuje literki?”
https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/52d1ef34a02df156cb465cbd538b7dda_/index.html
„Jak ma na imię dziewczynka”- możesz jeśli potrafisz przeczytać.
https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/4c91482124a58dd192180cc1790af4d3_/index.html
9. Zadanie dla chętnych
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/%C5%BBaba-1.pdf
Zapraszamy wszystkie dzieci do włączenia się do obchodów Nadania Imienia naszej placówce.
Wystawa prac plastycznych” Nasz patron ks. Prałat Aleksander Siemieński„
Rocznica nadania imienia naszej placówce skłania nas do przybliżenia sobie postaci księdza Prałata Aleksandra Siemieńskiego.
Z uwagi na panującą sytuację w naszym przedszkolu nie możemy obchodzić 10 rocznicy nadania imienia, które miało miejsce 12 czerwca 2010 roku. W związku z tym zapraszamy wszystkie dzieci naszego przedszkola do upamiętnienia tego ważnego wydarzenia, poprzez wykonanie pracy plastycznej pt. ” Nasz patron ks. Prałat Aleksander Siemieński”. Format pracy, technika dowolna. Niech to będzie sposób przybliżenia sobie jakże ważnej postaci i jego dzieł dla Szynwałdu. Prace zostaną opublikowane na stronie internetowej w specjalnej zakładce poświęconej obchodom. Prosimy o wykonanie zdjęcia tej pracy i wysłanie do swojej nauczycielki. Termin nadsyłania prac do 10 czerwca.
Miłej zabawy i dobrego dnia. Pamiętaj o spacerze na łąkę.
Pani Ania