Temat: Co to znaczy, że ktoś jest biedny, a ktoś bogaty?
Cele zajęć:
- Zaznajomienie dzieci z pojęciami bieda- biedny bogactwo- bogaty
- uwrażliwianie do okazywania szacunku i pomocy osobom biednym
Kochane przedszkolaki!!!
Witam was w tych pierwszych ciepłych majowych dniach. Humory po weekendzie dopisuja? Jak uczciliście majowe święta, które są już za nami? To świetnie- bo każdy z Nas powinien być dumny z bycia POLAKIEM!
W tym tygodniu porozmawiamy sobie o bardzo ciekawych i równie ważnych rzeczach związanych z projektem w którym uczestniczymy „ABC ekonomia- przedsiębiorczy Przedszkolak”. Będziemy poznawać czym jest cena, pożyczka, jak możemy oszczędzać pieniądze i jakie Wy przedszkolaki macie obowiązki. Będzie bardzo ciekawie- obiecuję.
Liczę na wasze zaangażowanie i że będziecie się dobrze bawić 😉
Zaczynamy:
- Na początek wysłuchajcie opowiadania „Co to znaczy, że ktoś jest biedny?
https://drive.google.com/file/d/1hIk8B_PBbDDjbNIswJZPM-4j1w0s1Xs8/view?usp=sharing
- Rozmowa
kierowana w oparciu o doświadczenia własne dzieci i przeczytane opowiadanie:
- Jak sądzisz czy są wśród was dzieci które są biedne?
- Czy macie w swoim otoczeniu dzieci, które potrzebują waszego zainteresowania?
- Jak sądzicie, czy człowiek biedny znaczy gorszy?
- Co w/g was taka osoba przeżywa?
- Czy taki człowiek powinien czuć się inny, wyobcowany?
- Co to są zachcianki?
3. Burza mózgów „ Jak my możemy pomóc osobom biednym?”
( pomysły zapisywane w postaci obrazków na plakacie).
4. Zabawa ruchowa do piosenki- wymyślanie kroków do piosenki.
5. Uświadomienie potrzeby okazywania szacunku każdemu człowiekowi w zabawie dramowej „Proszę o pomoc”(trochę zmieniona przeze mnie).
Wybieramy dwójkę dzieci ( pobaw się z rodzeństwem lub poproś mame lub tatę), dajemy każdemu dość ciężką torbę, zadaniem każdego z nich będzie poproszenie o pomoc – grzecznie, z szacunkiem, z użyciem zwrotów: ”Przepraszam, czy byłaby pani/byłby pan tak uprzejmy/uprzejma i zechciała/zechciał mi pomóc?…” lub „Przepraszam, czy mogłabym prosić panią/pana o pomoc…?” Możecie wymyślić swoje scenki i je odegrać- liczę na wasze pomysły.;) np. podaruje komuś biednemu zabawki, kupię mu w sklepie coś do jedzenie itp
Na końcu wyjaśniamy dzieciom, że inni nie muszą reagować pozytywnie na naszą prośbę, że z różnych ale poważnych przyczyn mogą nam odmówić. Bądźmy wdzięczni za okazaną pomoc, a odmowę przyjmijmy spokojnie, gdyż każdy ma prawo do własnego zdania, szacunku…
6. Dzieci 5l (Segregatory z projektu)wykonanie
KP. 5
Kp. 15, 16,18
Dzieci 4l- Narysuj jak najpiękniej potrafisz „ Swoją zabawkę, którą możesz komuś podarować.”
7. Dla chetnych na koniec: Bajka „Dziewczynka z zapałkami”-
Dziękuję za dzisiaj, wybierzcie się na majowy spacer i zróbcie ciekawe zdjęcia i mi je wyślijcie!! Buziaki 😉